LEKTION 5-6

Hvordan er man en god ven for en klassekammerat i sorg?

Nora og Adam vil gerne være gode venner for Ellie.

De spørger, om Ellie vil lege. Om hun vil have et kram. De trøster Ellie.

I kan hjælpe Nora og Adam med at få flere idéer til, hvordan de kan være gode venner for Ellie.

I dag vil I sammen med Ellie, Nora og Adam lære om:

  • at man kan ikke få en klassekammerats sorg til at gå væk
  • at man kan gøre sit bedste for at være en god ven på forskellige måder, f.eks. ved at trøste, spørge om de vil lege eller hente en voksen
  • at I selv kan komme på idéer til andre måder at være en god ven for en klassekammerat i sorg

Sidst og i dag

Kan I huske sidste gang, hvor I lærte om sorg med Ellie, Nora og Adam?

Måske kan billederne hjælpe jer med at huske? Tal sammen to og to. Tal bagefter sammen med klassen om det, I kan huske fra sidst.

Tid: 15 minutter

Ellies gode venner

I skal nu se en film med Nora, Adam, Ellie og deres lærer Hanne.

I filmen ser I, at Nora og Adam gerne vil fjerne Ellies sorg.

Deres lærer Hanne siger, at det kan de ikke. Men de kan gøre deres bedste for at være gode venner for Ellie.

Tal sammen i klassen efter filmen. Hvad så I? Hvad hørte I?

Tid: 20 minutter

En god ven for Ellie

Vil I hjælpe Nora og Adam? Find på idéer til, hvordan de kan være gode venner for Ellie.

Gå sammen to og to
Find sammen med din makker på én idé til, hvordan Nora og Adam kan være gode venner for Ellie
Gå rundt i klassen med din makker
Jeres lærer siger: Find sammen
Gå sammen med makkerne tættest på
Fortæl på skift jeres idé
Lyt godt efter hinandens idéer, og husk dem
Sig tak, og sæt jer på jeres pladser

Sammen med jeres makker skal I nu fortælle klassen, hvilken idé I hørte fra det andet makkerpar. Jeres lærer skriver alle idéerne på tavlen.

Tid: 20 minutter

Gode råd til Nora og Adam

Brug idéerne fra før. Lav sammen i klassen en liste med fem gode råd til Nora og Adam. Jeres lærer skriver dem på tavlen.

Find hver jeres foldebog frem. I er nu nået til side 4.

Fold side 4 op. Lim listen ind i bogen.

Skriv klassens gode råd på jeres egen liste i foldebogen. 

Tid: 25 minutter






Enig eller uenig?

 Hvordan var det at lære mere om Ellie og hendes venner i dag?

Jeres lærer stiller jer nu nogle spørgsmål.

Sæt jer på bordet, hvis I er enige. Sæt jer under bordet, hvis I er uenige.

I behøver ikke at være enige. I skal gøre det, I selv synes.

Tid: 10 minutter