Har I tid til at lære mere om sorg? Her er tre aktiviteter, I kan lave sammen i klassen.
I den her øvelse skal I sætte jeres egne billeder på sorgens forskellige udtryk. For nogle gange kan ord ikke rumme al den betydning, der er i følelser. Her kan billeder give andre måder at fortælle og udtrykke sig på.
Før I går i gang, skal I inspirere hinanden til at få billeder på sorgens udtryk.
Vis og byt
Træk en reaktion på sorg fra bunken af sedler | ||
Gå rundt mellem hinanden i klassen | ||
Når jeres lærer siger FIND MAKKER, går I sammen med den, der står tættest på | ||
Læs for jeres makker, hvad der står på jeres seddel og spørg: Hvilket billede får du i hovedet, når du hører det ord? Har ordet en form eller en farve? | ||
Byt, så den anden læser og spørger. Hjælp hinanden på vej, hvis det er svært | ||
Når begge har svaret, bytter I kort | ||
Når jeres lærer siger GÅ, går I igen rundt i klassen | ||
Gentag øvelsen én gang mere | ||
Gå nu sammen 2&2 om at lave et produkt, der viser sorgens mangfoldighed af udtryk | ||
Start med at se tilbage på de forskellige udtryk for sorg, I har arbejdet med. Det kan være fra den case, I har gemt i jeres notesbog eller nogle af de udtryk, I har talt om | ||
Tal sammen om, hvordan I kan vise, at sorg kan bestå af mange forskellige udtryk, reaktioner og følelser. Overvej, hvilke billeder, farver, mønstre og former, der kan vise de forskellige udtryk. Hvilken stemning ønsker I at skabe med jeres værk? | ||
Skab jeres produkt | ||
Hold en minifernisering i klassen, hvor I hænger jeres forskellige produkter op. Først står den ene ved jeres værk og præsenterer produktet, mens den anden går rundt og ser, hvad de andre grupper har fremstillet. Efter halvdelen af tiden er gået, bytter I. | ||
Vælg et produkt
Aftal med jeres lærer, hvordan I viser sorgens udtryk:
Det, man kan gøre eller sige for at være en god ven for en ung i sorg, hænger ofte sammen med, hvilket forhold man har til den unge. Det, en tæt ven kan gøre eller sige, vil ikke altid føles rigtigt for en, der ikke er så tæt en ven. Og hvad kan de voksne egentlig gøre?
I skal nu arbejde videre med to af de cases, I tidligere har læst på Lær Om Sorg og finde ud af, hvad man kan sige og gøre som både tæt ven, klassekammerat og lærer i situationen.
Jeres lærer sætter jer sammen 2&2 og giver jer to cases og et skema | ||
Læs én case ad gangen og udfyld skemaet | ||
Udfyld felterne for, hvad den tætte ven, klassekammeraten og læreren hver især kan gøre og sige for at støtte den unge i sorg i situationen | ||
Tal sammen i klassen. Hvad er forskellene på, hvad den tætte ven og klassekammeraten kan gøre og sige for at støtte den unge i sorg? Hvad kan læreren gøre og sige?
Hvad skal man gøre, når man kan se, at ens gode ven har det dårligt – men ikke vil tale om det? Og hvordan kan man håndtere det, når ens vens far bliver indlagt på hospitalet? Det og meget mere skal I nu give jeres bud på.
Jeres lærer sætter jer i små grupper | ||
I vil nu i hver gruppe få et spørgsmål fra fra en tæt ven til en ung i sorg | ||
Brug notesbogen til at genopfriske det, I har lært gennem forløbet med Lær Om Sorg for at se, om der er noget, I kan bruge til at give vennen et råd | ||
Diskutér i gruppen, hvad I vil give af råd til vennen – I må gerne være uenige | ||
Beslut et-tre råd, I kan give til vennen. Hvert råd skal have et godt argument | ||
Tal sammen i klassen. Hvilke råd giver I? Hvorfor netop de råd?