LEKTION 5-6

Hvordan kan man være en god ven for en klassekammerat i sorg?

Her lærer I om, hvordan I kan støtte en klassekammerat i sorg. I får idéer til, hvad I kan gøre – og så skal I selv være med til at finde på gode råd til klassen.

Film: Alfred, Karl og Mille

I skal nu se en film om Alfred og hans klassekammerater Karl og Mille. I får tre gode råd: 1. Vær forstående, 2. Vær som du plejer 3. Giv plads.

I filmen får I at vide, hvad det betyder. Måske gør I allerede noget af det over for en klassekammerat, der har det svært?

Tal sammen bagefter. Hvad skete der i filmen?

Åbn jeres foldebog på side 4 og skriv, hvad I særligt tager med jer fra filmen om Alfred, Karl og Mille.

TID: 15 minutter

Kan du støtte en kammerat i sorg?

Quizzen her hjælper til at få gentaget noget af det vigtigste fra filmen om Alfred, Karl og Mille. Tag ét spørgsmål i quizzen ad gangen. I vælger hver især, hvad I mener den rigtige valgmulighed er ved at gøre følgende:

Første valgmulighed: REJS JER OP

Anden valgmulighed: BLIV SIDDENDE

Tredje valgmulighed: SÆT JER UNDER BORDET

 

TID: 20 minutter

Vælg, hvad du synes, passer bedst og tal sammen i klassen

Spørgsmål 1/5

1. Alfred og Karl følges hjem efter skole. Alfred fortæller Karl, at han savner sin far. Hvad kan Karl sige for at være forstående?

Spørgsmål 2/5

2. Alfred og Mille har aftalt, at de skal spille stikbold i frikvarteret. Men lige inden siger Alfred, at han ikke har lyst alligevel. Sådan plejer Alfred ellers ikke at gøre. Hvad kan Mille sige til Alfred, hvis hun gerne vil vise, hun er forstående?:

Spørgsmål 3/5

3. Karl og Mille hænger ud sammen efter skole. De plejer også at være sammen med Alfred, men de ved ikke, om de skal spørge om han vil med, fordi hans far lige er død. Hvad kan de sige til Alfred?

Spørgsmål 4/5

4. Alfred går væk fra de andre i frikvarteret og sidder for sig selv. Mille går hen til ham, men Alfred siger, at han har brug for at være lidt alene. Hvad kan Mille sige til sig selv, hvis hun gerne vil give Alfred plads?

Spørgsmål 5/5

5. Hvis Mille og Karl vil blive ved med at være gode venner over for Alfred – hvad kan de så sige til sig selv, når de synes, at det kan være lidt svært?

Aktivitet: Plakat og udstilling

Nu er det tid til, at jeres klasserum skal udsmykkes med jeres nye viden. Sammen med I grupper skal I lave en plakat, der både er flot og lærerig. I skal finde på tre gode råd til jeres klasse, som I kan bruge, hvis en af jeres kammerater er i sorg.

Find frem til hvert råd ved at spørge hinanden:

  • Hvad har vi lært i quizzen?
  • Hvad har vi lært af filmene om Alfred?
  • Hvad har vi skrevet i vores foldebøger?

TID: 40 minutter

Find frem til tre konkrete råd ved at spørge hinanden:

  1. Hvordan kan vi være forstående? Hvad kan vi gøre og sige?
  2. Hvordan kan vi være, som vi plejer? Hvad kan vi gøre og sige?
  3. Hvordan kan vi give plads? Hvad kan vi gøre og sige?

Åbn side 4 i jeres foldebog og skriv jeres tre gode råd ned

  • Vælg illustrationer, som passer til jeres tre råd
  • Klip dem ud og klister dem på et stykke A3-papir
  • Skriv jeres tre råd på plakaten, så den ser flot og informativ ud

Giv jeres plakat en overskrift og hæng den op et sted i klassen

Gå til plakaten til højre for jeres og tal om noget der:

  1. Overrasker jer
  2. Imponerer jer
  3. Undrer jer

Opsamling på klassen

Nu ska I sammen i klassen finde frem til de fem råd, som I synes, skal være jeres fælles råd til at støtte en klassekammerat i sorg. Sådan gør I:

  • Gå rundt for jer selv
  • Læs alle de andre gruppers råd
  • Når I har læst dem alle, sætter I en post-it på de fem råd, I hver især synes, passer bedst til jeres klasse
  • Til sidst tæller I sammen hvilke råd, der har flest post-its
  • De fem råd skriver I på den fælles plakat for hele klassen
  • Tal om, hvorfor lige de fem råd er på plakaten

Skriv også de fem råd ned bag på jeres foldebøger.

TID: 15 minutter


Sådan!

I er i mål med forløbet – men der er mere, I kan lære om sorg og om at støtte en klassekammerat, der har mistet en forælder. Klik videre til ekstraøvelserne.